blog

5 tips til at navigere i en digital salgsverden

Forfatter: 
denise
Vores samfund er midt i en digital transformation, og det samme er salgs- og marketing-verdenen.

I dag fungerer mange sociale medier som et leadgenererings-værktøj på samme fod som virksomheders hjemmesider. Derudover gør disse medier det også lettere for os, at forudse kunders præferencer og chancen for genkøb. Ja, listen over, hvordan denne transformation forandrer salgs- og marketings-verden er lang, og kræver at man som virksomhed gentænker måden, hvorpå salget drives. Der skal nemlig skabes balance mellem brugen af de nye og de gamle salgsdyder. Men hvordan skaber man den balance, når de nye digitale salgsværktøjer virker, men de gamle også fungerer upåklageligt? Herunder lister vi 5 ting, der er vigtige at være opmærksom på, når man som virksomhed skal navigere i en digital salgsverden: 

1. Vink farvel til strategierne

Med en verden, der konstant er i forandring, er det ikke længere et must, at man kan beskrive sin vej til målopfyldelse i lange strategier. Det er derimod bedre at have retninger, der kan sætte din salgsafdeling i en ny situation. Disse retninger er lette at tilpasse til en konstant omskiftelig verden, hvor samfundstendenser og trends kan ændre sig fra dag til dag, og gør det lettere at drive virksomheden fremad i en digital salgsverden. 

2. Skab et killer brand

Før i tiden var karismatiske sælgere en vital del i salgsafdelingen. I vores digitale verden afviger disse sælgere pladsen til fordel for den fornemmelse, som modtager får, når han eller hun ser de ting, man som virksomhed producerer. I en digital salgsverden er det nemlig den følelse, som vores kommunikation og vores budskab vækker og efterlader hos os, der er altafgørende. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed starter med at opbygge sit corporate brand og er kontinuerlig i sin kommunikation - resten af vejen er brolagt med godt håndværk. 

Ved siden af det corporate brand, skal man sørge for at opbygge sit personlige brand… det er nemlig det personlige, der skaber relationer og success online.

3.  Vær en painkiller

I dag handler det langt mere om, at løse dine kunders problemer og være en painkiller end blot at producere generiske produkter. Det handler altså i langt større grad om at skabe en pull effekt frem for en push effekt. Ved at løse kundens problem(er), skabes der en bedre og mere relationsskabende kundeoplevelse mellem virksomheden og kunden. 

4. Udvikl organismer

I stedet for at udvikle forskellige afdelinger til at varetage de forskellige opgaver i virksomheden, så arbejd sammen på tværs af det hele. Skab organismer, synergi og videndeling i virksomheden og få det maksimale ud af de digitale salgsværktøjer (og skab en bedre brugeroplevelse).

5.  Målgruppe og købscenter

Hold dig for øje, hvem du kommunikerer med - du har med garanti hørt det før, men det ér altså også super vigtigt. Vi skal kommunikere til de forskellige aktører på forskellig vis - og vigtigst af alt, så skal vi have en fornemmelse af, hvem disse aktører er. Denne fornemmelse kan skabes ved hjælp af personaer, der beskriver hvordan aktørerne kommer til orde, hvad der motiverer dem og hvorfor de går på arbejde. 

Vi ved godt, vi skrev, at vi ville liste 5 punkter, du skal være opmærksom på i en digital salgsverden… men der er så mange ting, at vi havde svært ved at begrænse os. Derfor får du her et ekstra punkt, som er værd at tænke over. 

6. Skab overblik over aktiviteter og flaskehalse

I en virksomhed er der virkelig mange forskellige virkemidler til at drive leads gennem salgstragten, og det kan være svært at danne sig et overblik over dem alle sammen. Ikke desto mindre, er dette overblik vigtigt; man skal vide, hvilke aktiviteter virksomheden foretager sig, for at kunne vurdere, hvorvidt aktiviteterne stadig giver mening, og om balancen mellem de traditionelle og nye, digitale salgsværktøjer er optimal. 

Hvis du ønsker det, vil vi gerne hjælpe dig med at tegne et overblik over din virksomheds (mulige) salgsaktiviteter, ved hjælp af Growth Map, som er et værktøj vi har udviklet til foretagendet.