Blog

Fra organisation til organisme

Forfatter: 
Anonym
Category: 
Lab Confidential

Ned er det nye op. Small is the next big thing. Gør din organisation organisk og smidig nok til at følge markedet, kunderne og udviklingen. Det har vi gjort i Innovation Lab, og vi vender aldrig tilbage. 

Industrialiseringen handlede om at skalere volumen op for at få priserne ned. Desværre skalerede organisationerne også med, så de fleste store virksomheder i dag døjer med unødvendige mængder bureaukrati, fremmedgørende og ulogiske systemer, demotiverende mellemlederlag og ødelæggende fokus på politik og egenvinding. Jeg besøgte for nylig Facebooks produktchef David Weekly – en entreprenørånd i egen ret der havde hjulpet med at føde virksomheder som Pinterest – og han sagde, at netop bureaukrati og mellemlederlag var den allerstørste udfordring for ellers så succesfulde Facebook. 

Fra organisation til organisme

Men spørgsmålet er, om ikke digitaliseringen rummer svar på netop denne udfordring. Altså: Hvordan kan man lave en organisation om til en organisme, lave en digitalt forstærket og selvbærende kultur ud af fortidens styringsmekanisme og slippe for alle de bureaukratiske gebrækkeligheder? Vi har jo digitale redskaber til at videndele og til at skabe kontakt med hinanden, holde overblik, underbygge beslutninger med solid data og outsource de ting, vi ikke selv gider.

Jeg tror, den næste digitale revolution er organisatorisk. Vi har haft den teknologiske. Vi har haft den forretningsmodel-mæssige. Nu kommer en bølge af forandring, der vil sætte din organisationsmodel under pres og give afgørende konkurrencefordele til de, der formår bedst at gribe nye muligheder, bedst at mingle med kunder og brugere og bedst at motivere og tiltrække talenterne. Det gælder om at være så menneskelig som mulig, så nysgerrig og opmærksom som mulig, og det er en stor, systematisk og funktionsfyldt organisation en umådelig dårlig konstruktion for. Vi har bare ikke haft et alternativ. Før nu.

Passion og inspiration

Jeg kan huske en ”powwow” (smart ord for netværksevent) i New York et par år tilbage. Her skulle alle introducere sig selv, og uden undtagelse startede hver enkelt med at fortælle om sin nebensgeschæft, sit hjertebarn, sin startup. Først derefter kunne man, nærmest undskyldende, fortælle om sit daglige virke hos Ferrari, New York Times, Ogily&Mather og andre megabrands. Der er ikke længere social kapital i at flage med sin uselvstændighed som karrierekanon og rolleudfylder i hyredragt for andre – uanset hvem. At være sin egen herre udstråler integritet, risikovillighed, skaberkraft og lidenskab.

Her fik jeg tanken: Kunne man ikke forene de to? Kunne man ikke tage det bedste fra begge verdner? Det kollegiale, det trygge og det praktiske ved en organisation. Det frække, det smidige, det personlige og det passionerede ved en startuptilværelse.

Sådan blev tanken om et andet Innovation Lab født. En virksomhed, der var ramme for en række spændende, skarpe og passionerede menneskers hverdag. Men hvor der ikke var lønmodtagere, kun medejere. Hvor alle var direktører og kunne bestemme alt selv – under ansvar for nogle mål, man selv var med til at sætte. 

Det tog næsten et år at føre ud i livet. Men i dag er Innovation Lab A/S mest et holdingselskab, der ejer datterselskaberne, hvor alle aktiviteterne ligger, sammen med de fantastiske mennesker, der udgør Innovation Lab. Der er ingen unødvendige procedurer eller processer.  Ingen virkelighedsfjerne kommandoveje, snærende regelsæt eller kvalmende uoriginale ”værdisæt”, man skal lære udenad. Det er frihed – med ansvar. Det er frit udlevet passion – levedygtigt. Hvor der tidligere var ansatte, er der nu medejende direktører, der automatisk øger sin ejerandel for hvert år man udbygger værdien. I modsætning til traditionel venture, hvor man langsomt udvander medstifterens ejerandel. Og hvor der før var et centralt beslutningsniveau, primært mig, træffer alle nu vigtige, gode og hurtige beslutninger om retning, produkter, markeder – uden det skal lægges i kø hos en travl trafikprop af en ledelse.  

Om det virker?

Spørg en hvilken som helst Lab Agent. Jeg har aldrig haft så superdygtige, arbejdsglade og nysgerrige kolleger. Og jeg har aldrig fået så mange superpositive tilbagemeldinger fra kunder, der møder os i marken. Om kort tid følger en anden, større, virksomhed vores eksempel – og springer fra organisation til organisme efter samme model. Hvis det også virker her på alt fra resultat til arbejdsmotivation og kundeglæde, så kommer der en bog om det store i det små i arbejdslivets næste generation. Hold mig gerne op på det! Og smid mig en mail, hvis du gerne vil pitche dig selv som den næste startup – by Innovation Lab. --> mads@ilab.dk