blog

  • Hackathon innovation lab aarhus martin schorling

Hackathons: En innovativ game-changer i virksomheder

Forfatter: 
kia
Category: 
ILab Notes
Kan 60 ingeniører på 48 timer opnå resultater svarende til 2 års arbejde? Kan 30 Shipping-folk + 30 eksterne innovatører disrupte shippingbranchen på 2 dage? Kan 40 iværksættere udvikle “Den Digitale Mælkemand” på 12 timer? Svaret er ja!

Hackathons er uden tvivl den mest handlingsorienterede, udbytterige og involverende innovationsproces, vi kender.

Innovation Lab har faciliteret hundredevis af innovationsforløb - heriblandt flere Hackathons. Vi vil gerne dele vores seneste erfaringer med det meget hypede format fra samarbejder med blandt andre Siemens, Maersk, Arla og KK Wind Solutions.  Derfor tager vi bla. et crash course i Hackathon planlægning- og facilitering på vores kommende briefings i Aarhus og København, som finder sted henholdsvis d. 16. & 20. juni.  

Hackathon: fra idé til prototype på 48 timer...

Et “Hackathon” er et all-in-one innovationsforløb, der bevæger sig fra formulering af udfordring til idégenerering og endelig udvælgelse, prototyping og pitch af idéerne. Konceptet er sammensat af ordene “hack” - det at skille et givent produkt, en service, eller en forretningsmodel ad og samle det på en ny måde, så det opfylder ens egne behov - og “marathon” - et hårdt og intensivt forløb.

Hackathons er ofte 40 til hundredevis af deltagere, som konkurrerer mod hinanden.

Doing beats talking…

Til forskel fra de fleste idéudviklingsforløb har Hackathons ofte større fokus på den fysiske udformning og fremvisning af idéer og produkter - og så er der den helt store forskel, at man ved et Hackathon lader andre “hacke” sine udfordringer. Det er en oplagt måde at involvere brugere, kunder, medarbejdere m.fl. i fremtidig og eksisterende produkt- og serviceudvikling.

If you fail to plan, you plan to fail…

At samle en flok fantastiske mennesker og lade dem udvikle- og bygge idéer i 2 døgn er ikke raketvidenskab - men hvad der kommer før og efter et Hackathon er helt essentielt, for at få succes med formatet.

Ikke to Hackathons er ens, og med erfaringen kommer evnen til at formulere de rigtige udfordringer, tiltrække de rigtige deltagere samt sikre, at resultaterne fra Hackathonet bæres videre i organisationen efterfølgende. Et stand-alone Hackathon er godt - men ønsker man at opnå reelle resultater efterfølgende, skal der mere til. Agile Innovation Map kan give dig inspiration til, hvordan du tænker Hackathons ind i din innovationsstrategi.

Vi er ved at forfatte en field-guide til Hackathons. Du kan få et smugkig på version 1.0 her - eller deltage på vores briefings.