blog

  • Sky pool

Hotel innovation

Forfatter: 
jarle
Category: 
ILab Notes
Overnatning som udtryksmiddel og differentiering

I løbet af de seneste år er der åbnet en masse fantastiske hoteller verden over. I takt med at overnatningsmulighederne bliver mere mangfoldige er mange udbydere også begyndt at kigge på mere alternative løsninger, som kan matche dagens mere udfordrende turistsegment.

Stigende forventninger

Forventningerne og kravene til overnatning stiger, og turister vil have meget mere end bare et sted at overnatte. 21c Museum hoteller har skabt et koncept hvor deres gæster kan overnatte i kunst hvor historien bag udspiller sig foran ens øjne. Kunsten omkranser hele oplevelsen og de har bevist at nutidens turister er sultne efter noget nyt og anderledes.

21c Museum hoteller er lang fra de første som forsøger sig med en anderledes vinkel på overnatning, men de har gjort et godt forsøg på at vise at innovation kan være et konkurrencefremmende element og rentabelt i overnatningsbranchen.

21c Hotels
På et af 21c museum hoteller i Louisville, KY kan man booke et rum hvor man kan sove i en installation lavet af New York kunstnerne Jonah Freeman and Justin Lowe, som tilbyder gæsterne en komplet fordybende kunstoplevelse.

Hoteller i trætoppene

Treetop hoteller skyder op som et nichemarked flere steder i verden blandt andet i Frankrig, Brasilien, Thailand, Chile, Kina, Sydafrika, Peru og Costa Rica. Mest fremme på markedet er dog vores svenske naboer og med deres design er barren for alternativ overnatning virkelig sat, og den er sat tårnhøjt i toppen af et træ. De svenske arkitekter Tham & Videgård har designet et helt specielt treetop hotel kaldet Mirrorcube. I en spejlkonstellation kan du bo kamufleret i skoven og få en oplevelse af at forsvinde ind i naturen. Mirrorcube reflekterer alt natur omkring sig og er blevet en spændende afløser fra de traditionelle og succesfulde ishoteller.

tree_hotel_innovation
Harads tree hotel i Sverige. Designet af Tham & VideGård Arkitekter. En simple idé eksekveret ualmindeligt godt.

Scandic Hotel - Overnatning i to-go format

Scandic har også taget et valg for at komme mere på banen med nye overnatningsløsninger. De har meget tidssvarende lavet et koncept som de har kaldt Scandic to-go, som matcher den nysgerrige og meget mobile turist. Formen for deres løsning er et mobilt pop-up hotelværelse i en container som de flytter rundt i verden. Containeren har en dobbeltseng, terrasse, badeværelse med bad, Wi-Fi, aircondition og morgenmad bragt til døren. Her kommer du til at bo steder som ikke er muligt ellers og får en helt unik oplevelse som for eksempel at sove blandt dyrene i København Zoo, bo i centrum på Manhattan i rush-hour eller to meter fra vandet i stilheden i Geiranger i Norge.

Scandic Hotel Innovation hotel-to-go

Hotel Innovation - Scandic Hotel-to-go

Droog - Oplevelser i centrum

Vi har tidligere skrevet om Droog Hotel i Amsterdam der med stor succes inddrager flere oplevelseselementer i deres design og i deres daglige brug af faciliteter. Læs om "Hotellet" der er en større eventaktør i området, en populær designbutik, museum, en uforudsigelig restaurant og hotel. Alt sammen kreativt kombineret i en nytænkende tilgang til at drive hotel. 

Shelter - nytænkning af overnatning i naturen

Det er ikke kun indenfor hoteller der sker nytænkning og innovation. De danske shelters har med støtte fra bl.a. Friluftsrådet fået udviklet en række nye overnatningessteder.

I forhold til de normale shelters er den danske udgave i Det Sydfynske Øhav blevet væsentlig opgraderet. Som led i en friluftsstrategi udarbejdet af Naturturisme har man opsat shelters med design, funktionalitet og udtryk i fokus. Formålet er at tiltrække nye brugergrupper, også uden for sommersæsonen, og det er også en af grunden til at de er placeret tæt på kysten hvor mange andre shelters ikke er. Med de 19 shelters særlige placering langs kysten i Det Sydfynske Øhav er de helt sikkert attraktive for mange turister, som leder efter anderledes oplevelser ved den smukke dansk kyst.

Turister, gæster og forbrugere

Det er ikke kun i forhold til hoteller at turister forventer mere. Nutidens turister og rejsende er spejlinger af den moderne forbruger. Gæster er forbrugere der efterspørger oplevelser, historie  og (ja det er stadig relevant) autenticitet. 

Både når de er ude og rejse og når de er hjemme jagter den moderne forbruger, mere eller mindre bevidst, oplevelser der skiller sig ud, og som leverer en oplevet merværdi. Med et stadigt stigende ønske om at få vores verden udfordret i trygge rammer og at indsamle oplevelser der leverer social-, kulturel- eller emotionel værdi. Således kan hoteller, destinationer, virksomheder og brands med fordel levere koncepter der påvirker gæsten, og som skaber minder og følelser. 

Brand som oplevelsescentral

Nike er en stor spiller indenfor alverdens sportsgrene, men inden for hurtigt voksende segmenter som surfing, freestyle skiløb og andre action prægede sportsgrene var Nike mindre kendt. Med udviklingen af deres brand Nike 6.0 ønskede de at komme ind på et marked, hvor atleter og udøvere havde negative konnotationer i forhold til Nike som brand, da de associerede sko- og tøjgiganten med løbere, boldspillere o.l.

For at påvirke miljøet positivt, for at skabe følelser og sociale relationer oprettede Nike derfor forskellige brand-houses, hvoraf et af dem fik en attraktiv placering ved vandet i Hossegor, Europas Hawaii for surfere. 

I Nike Round House 6.0 boede således Nike sponsorerede surfere, men deres hus var åbnet for offentligheden. Alle kunne således komme og gå i huset, der havde gratis wifi, adgang til en swimmingpool, storskærm til surfvideoer og meget andet. Huset var desuden vært for ugentlige fester med live bands og fri bar. JO der var strategisk placerede produkter, logos og andet, men der var ikke salg af Nike produkter og huset fungerende mere som et indblik i livet som professionel surfer, som livsnyder. Derudover fungerede huset som samlingspunkt og oplevelsescentral for både gæster, turister og lokale. 

Om I ønsker at differentiere jer fra konkurrenten eller om I ønsker at skabe følelser og relationer hos gæsten og forbrugeren, så kan I med fordel benytte oplevelser i jeres branding og kommunikation.