case

  • Arla hackathon

ARLA FOODs Hackathon

Product Category: 
Workshop
Forfatter: 
martin
Brugerne inddrages for at udvikle fremtidens digitale koncepter for ARLA

Udfordringen

Mejeri-giganten ARLA ser de mange muligheder som digitaliseringen medfører - men bliver også udfordret på at kunne tilbyde løsninger til fremtidens brugerbehov.

Under Internet week Denmark 2015, inviterede ARLA og Innovation Lab studerende, iværksættere, innovatører og alle andre nysgerrige, til et 8 timers åbent Hackathon for at udvikle nye digitale løsninger under titlen “The Digital Milkman”.

Processen

Innovation Lab co-udviklede og faciliterede Hackathonet sammen med ARLA’s team.

  1. Hackathon-Fokus: Hvilke udfordringer skal stilles og hvordan designes processen

  2. Facilitering af Hackathon med 40 deltagere.

  3. Evaluering af løsninger med jury bestående af ledere fra ARLA

Løsningen/resultater

ARLA fik på kun én dag udviklet koncepter og prototyper på nye innovative løsninger, hvoraf udvalgte vindere i efteråret 2015 inviteres til ARLA for at præsentere for nøgleinteressenter.

"Vi har i forvejen et stort fokus på produktudvikling og innovation generelt, men vi er også bevidste om, at vi ikke kommer til at opfinde alle nye teknologier eller forretningsmodeller indefra. Teknologien udvikler sig langt hurtigere, end hvad vi selv kan følge med til, så selvom vi får styr på én teknologi eller ny forretningsmodel, er der måske 19 andre, vi ikke har set komme. Den digitale mælkemand er en måde at udfordre os selv og imødekomme disruption."

Oliver M. B. Repenning, Business Development Manager, ARLA Foods

*Hackathon

Et intensivt innovationsformat hvor man inviterer kunder, partnere og brugere til at innovere/hacke på produkter og services. Oftest varer et Hackathon max 48 timer, og de eneste krav er at hver gruppe stiller med en prototype som kan demonstrere deres idé. Hackathons opstod i software-verdenen, men er i dag anvendt i alle typer organisationer på tværs af industrier.